25 september 2007

Skolan!

Ok. nu när jag har lite tid.. Skolan:

Hm, klassen är skitbra. Självklart stör man sig på vissa men det gör man ju i vilken grupp man än är i, klass, arbetsplats, idrottslag osv osv.. Men det fungerar jättebra. Dessutom har jag fått en riktigt bra basgrupp. Vi jobbar ju VÄLDIGT mycket i basgrupp och efter PBL. Det är det jag gillar med denna utbildning och det jag fastnade för. Att man tar reda på allt själv, man väljer själv lite vad man vill och måste lära sig (inom bestämda områden såklart) och det är ens eget ansvar att man kan och vet saker sedan. Om nån i gruppen inte gör det den ska så fine.. dens egna problem för ALLA i gruppen letar efter svar på frågeställningarna men med lite olika ingångspunkter. Så det är sitt eget lärande man har ansvar över, ingen annas. Lite skillnad mot "grupparbeten" man hade i skolan då man fick en uppgift och alla i gruppen letade efter svar på varsin fråga... :) Jag lär mig fantastiskt mycket på det här sättet. Tentor, även om det är hemtentor, sätter sig inte på samma sätt. Här är man sex stycken som delar med sig av åsikter, erfarenheter, synvinklar som gör att man öppnar sinna sinnen otroligt mycket och förstår saker på helt andra sätt. Sedan reflekterar man om detta i hela klassen oc ytterligare en massa saker kommer in och fastnar i huvudet..

Sen är det en till sak som jag gillar starkt, det är att det handlar mycket, väldigt mycket, om att lära känna sig själv och hur man fungerar. Det går som exempel inte att jobba med ungdomar som blivit slagna av sina föräldrar om man själv blivit det när man var barn och inte har rett ut de känslorna själv först. För då är risken att man sitter där och barnets problem blir ens eget problem. Så att reda ut sig själv, varför man är som man är och hur man hanterar pressade situationer osv är en viktig del av utbildningen!
De områden vi än så länge varit inne på är Socialpolitikens framgång under senaste 100 åren, Våld i nära relationer och allmänt om hur kriminalvård, ungdomsvårdsanstalter och behandlingshem osv är uppbyggt, vad det finns för lagar som styr över allt och så..
Vi har ju bara hållt på i några veckor så det är mest ytligt än så länge...

jaja, nu vet ni lite mer vad det är jag pysslar med och vad som snurrar i mitt huvud just nu!

2 kommentarer:

  1. Anonym11:02 em

    Vad är det för utbildning du läser!`? Låter ju hur intressant som helst ju!

    SvaraRadera
  2. det är en KY-utbildning i norrköping. Behandlingsassistent - kriminal & Ungdomsvård.. Vem är det som undrar?

    SvaraRadera