29 november 2007

funderingar

Min kära storebror fick mig att fundera en del idag. vi pratade om julklappar och han sa:

"jag kommer ge alla samma haha, har du sett filmen En Obekväm Sanning?
julen är helt bizzar. om alla sket i att byta presenter med varandre o gav varandra tjänster eller en kram istället så hade vi sparat nästan 2 år av jorden tillgångar
så i år får ni filmen så ni tänker till. det är det sista materiella ni får av mig.
nästa jul kommer jag att ge bort mina tjänster istället"

Jag funderade vidare och kom återigen in på det att fy fan vad jag hatar att det alltid kommer finnas maktgalna människor. Att vi aldrig kommer leva överrens på den här jorden. tänk om vi bara skulle ta alla pengar, dela de lika på alla människor på jorden. Varenda jävla person skulle ha gott om pengar ändå. Och alla skulle ha råd att få ordning på sina liv. Nej nu ska vi vara giriga och ha miljoner för oss själva som vi inte gör av med ens, eller miljarder i vissa fall.
Och tänk om folk kunde sluta åka massa bil i onödan? Det finns cykel eller buss eller helst tåg. Nej vi brummar på så att jorden går under det är fint. Bara JAG får ett gött liv så..
Mina funderingar kommer ju inte direkt minskas efter min vistelse i sydafrika.

2 kommentarer:

  1. Anonym11:28 em

    om alla människor skulle leva jämlikt skulle människorna i väst få leva betydligt lägre än den standard vi är vana vid.. hur många skulle acceptera sådant? jag är själv tveksam, även om jag gör mitt bästa vad gäller att vara veg & återvinna & köpa bra produkter i affären & dan hans moster.. men.. frågan är hur länge det håller liksom. anyway, mitt samvete mår aningen bättre iallafall.

    dock har din bror en synd & bra tanke.. som säkerligen ses som väldigt provokativ! jag röstar på honom! :)

    SvaraRadera
  2. hehe nej självklart skulle inte folk gå med på det. och det är ju tråkigt. vi skulle fortfarande kunna ha tv, dvd, mat på bordet varje dag. Dock spara in på resandet, bilandet, prestener i massor osv osv..

    det är ju en utopi såklart. men det funkar i kibbutzerna.. :)

    ja jag röstar på honom med. Visst kan man köpa julklappar. Men måste man ha 10 var och för flera tusenlappar?

    SvaraRadera