13 december 2008

dumma folkpartist

En folkpartist vill att rökförbudet ska hävas på krogar. Det roligaste är att hon jämför det med att lagstifta om att ha cykelhjälm! Om jag inte använder cykelhjälm skadar det bara mig själv! Är det däremot rökigt på en krog så innebär det att många inte kommer vilja/kunna gå dit och att om de gör det så utsätts de för ohälsosamma ämnen. Ett favoritställe kanske blir ett ställe man inte längre kan besöka. Framförallt så har de som jobbar där inget eget val alls! Ja, och självklart är hon rökare, dumma människa. Bara för att hon är för lat att gå ut och ta ett bloss? Något som fungerat så bra i 2,5 år kanske kan få fortsätta att fungera? Jag tycker att det är ganska skönt att slippa slänga ett par jeans i tvätten efter 5 timmars användande för att de luktar askkopp och att välja själv när jag vill skada mina lungor (dum är man ju faktiskt som röker, jag säger inget annat)

Hur kommer det sig att du skrivit den här motionen?

–Nu har vi haft rökförbud på krogarna i två och ett halvt år. Jag tror inte att det är så många krogar som skulle vilja återinföra rökning, men de borde få bestämma själva.

Är det inte bra att staten lagstiftar om en sådan sak som faktiskt är skadlig för människors hälsa?

–Man ska självklart inte utsätta andra för rök. Men det borde finnas alternativ. Vissa får inte röka i sina hem, inte på balkongerna och inte på krogarna. Jag tycker att man går för långt med trygghetsnarkomanin.

Hur menar du då?

–Självklart ska man informera om skadorna. Den här motionen anses vara kontroversiell men det är mer kontroversiellt att man vill lagstifta om cykelhjälm till vuxna och förbjuda fett.

Röker du?

–Ja, jag har varit rökare sedan jag var 17 år.

Vill du inte sluta?

–Jag blir irriterad på att folk ska tjata på en om att man ska sluta röka. En dag kommer jag säkert att känna att jag vill göra det, men så känner jag inte nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar