13 januari 2009

Communication

Vi har hållt på med kommunikation i 2 dagar nu i skolan och kommer fortsätta i morgon. Vi har pysslat med samtal där vi varit aktiva lyssnare, de som fått prata (agera klienter) och de som fått bara lyssna och iakta och ge feedback på samtalet. Jävligt nyttigt. Att tänka på att inte komma till sitt eget när någon pratar om saker, att bara vara en aktiv lyssnare som hjälper klienten att komma vidare i det den vill prata om, att vara intresserad och visa med både verbalt och kroppsligt språk att man lyssnar. Feedback var jävligt svårt att ge till den som var "klient". Där ska man inte ha åsikter om vad den har sagt utan man ska förklara vad man själv kände, känslan i mig själv liksom när någon pratar om något jobbigt eller djupt eller vad som helst. Svårt att förklara, ni tycker säkert bara det låter flummigt. Men samtal är ju kanske det man kommer få ha varje dag i arbetslivet sen. Vid middagsbordet, på promenader, i bilen, ja överallt. Det är ganska viktigt att inte falla in i att börja prata om saker utifrån sig själv hela tiden, utan faktiskt lyssna och låta intresserad och förstående ändå.. Vi har pratat mycket om hur man hanterar kriser/jobbiga saker med. Hur man förtränger eller förskjuter saker på andra. Intressant allt det här..

Hur intresserad jag än är av detta så jag sjukt opepp på skolan i morgon. Jag vill verkligen bara sova! Är så sjukt trött dygnet runt. Men men.. Ska nog pallra mig upp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar