7 januari 2009

oj oj oj

Ok, här kommer min mailkonversation med Folkfront. Orkar ni läsa?

Hej!
Jag håller inte med era åsikter och politiska tankar. Jag vill bara ställa en fråga utan vidare diskussion, då jag vet att den inte kommer leda någon stans för någon av oss.

Jag undrar bara vem ni anser vara Svensk? Svensk så att man enligt er ska få vara medborgare. Räcker det att man har en svensk förälder? Räcker det att man är född och uppvuxen här? Eller räcker det att vara "ariskt" byggd, t.ex. en amerikan kan ju se ut som vilken svensk som helst, västerländsk på alla sätt och vis och eller "kaukasian" som han nog själv skulle kunna kalla sig. Om den vill bo här och arbeta och göra sitt för samhället, är det då ok på grund av hur han ser ut?

Vore jättetacksam om någon har tid att ge mig ett ordentligt svar på detta.

tack på för hand

/Tania

*
Hej Tania,

Vi anser att det skall vara etniciteten som skall vara grundläggande för vem som kan ha medborgarskap i Sverige. Detta enligt vår första politiska punkt: http://www.folkfronten.nu/punktprogram/

Mvh Anders

*
Hej igen.

"Endast människor som tillhör det västerländska genetiska och kulturella arvet, där de etniska svenskarna ingår, skall kunna vara svenska medborgare." skriver ni...

Jag kanske är trögtänkt, men vad exakt vem är det? Var går gränsen? Om man har en farmor som är från t.ex. turkiet, räknas man inte som svensk då? Ska man flytta "hem" till Turkiet då? Jag frågar för att jag läst på er hemsida men inte ser någon tydlig förklaring. Förlåt om jag är tjatig, men tycker detta är mycket intressant!

Som sagt, Etnicitet är svårttolkat. I svensk rättslig mening avses med etnisk tillhörighet "nationellt eller etniskt ursprung, hudfärg eller annat liknande förhållande"..

Så hur ser ni på betydelsen av etnicitet?

//Tania

*
De allra flesta kan vid första anblicken av en person enkelt identifiera om denne tillhör den egna etniska gruppen eller ej så i de allra flesta fall är etniciteten uppenbar. I tveksamma fall får saken avgöras av en myndighet, precis som att det idag finns en myndighet som handhar invandringsärenden. För att fastställa etnicitet i tveksamma fall så går det tex att göra via DNA-test.
När det gäller ditt exempel med personen som har turkiskt påbrå ( vi utgår från att du menar etniskt påbrå då medborgarskap inte är relevant i den här frågan ) så kan inte denne anses vara etniskt svensk (eller västerländsk om du så önskar) och skulle alltså inte kunna få eller bibehålla ett svenskt medborgarskap. Var personen väljer att bosätta sig är inte heller någonting som vi har några åsikter om mer än att personen inte kommer att godkännas för permanent uppehälle i Sverige.

Kan ju även passa på att påpeka att din referens till lagboken angående etnicitet inte är en förklaring av begreppet utan endast en mening där ordet ingår.

*
Nej det är inte ett exakt citat från lagboken. Men jag orkade inte med alla paragrafer och exakta ord om jag ska vara ärlig... Jag trodde att ni skulle förstå vad jag menade.

En sista fråga. Hur många generationer krävs det då för att anses svensk? jag menar, någonstans måste den ju den gränsen finnas? Har ni någon tanke om det? Annars finns det inte många "svenskar" i detta land?

Förresten, en sak till (ursäkta). Den (vita) Amerikan som jag tog upp som exempel är alltså välkommen att flytta till Sverige och få medborgarskap när han vill för att han är "vit" och har rätt etnicitet? Eller har jag missförstått? Tillhör danskar, norrmän, finskar och andra europeiska länder även de som kan få bli medborgare här?

Vad jag tjatar, men jag blev verkligen intresserad av detta nu, hur ni faktiskt menar. Har inte tänkt något djupare i det förut..


mvh//Tania

svar kommer väl i morrn....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar