20 april 2009

Undrar hur många timmar jag hostade inatt. Fy fan. Och nu hostar jag lika mycket igen. Hurra.

Det ringde nyss, från Sydafrika. Det var Alex. Alex som flydde till Sverige för 17 år sedan, från Eritrea. Han är svensk medborgare. För ett år sedan så åkte han till Kapstaden, med ett banklån, för att starta en affär. Det gick hur bra som helst, tills i oktober 2008. Då var det uppror i Sydafrika. Sydafrikaner anföll alla icke sydafrikaner som kom dit och "tog deras jobb". Alex butik totalförstördes, allt togs ifrån honom. Nu bor han på gatan i Sydafrika. Ambassaden tar tid på sig, säger att papper saknas. Något går sakta, fel och förjävligt till. Jag lovar er, om jag, vit, 25 år och med svenskt pass hade kommit med samma historia, då hade det gått att sätta mig på ett plan samma dag. Men Sydafrika är så JÄVLA rasistiskt än och på nåt vis så rinner det här mellan fingrarna för att han är svart. Han har med ett svenskt pass, ett svenskt medborgarskap. I alla fall, tydligen har det löst sig nu, i augusti får han åka hem. AUGUSTI! Om beslutet kommit, varför får han inte åka hem NU? Ska han bo på gatan i 3 månader till? Jag blir så jävla arg. Dessutom kommer han hem till Sverige med ett banklån på 200 000 helt förgäves. En del har otur.

Det var i alla fall underbart att han ringde. Han skickade en hälsning från alla i soppköket. Sådant värmer som vanligt.

Idag ska jag fira brorsan som fyller 20 (!!!) och sen jobba natt. Första gången jag jobbar natt i Mjölby men det ska nog gå bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar