14 januari 2010

lite allt möjligt, upp och ner...

Tisdag:

En dålig dag. Och på alla sätt har det med pengar att göra, i grund och botten. Det började med att jag lovat Carmen och hennes syster att köpa skolkläder till deras tre barn. 850 kr gick det på. Jag hade inte hjärta att säga stopp.. Då köpte de inte ens allt som man behöver. En kortärmad skjorta, en långärmad skjorta, ett par byxor, ett par skor och ett par strumpor per person. Ingen varm tröja för vintern och ingen regnjacka. Dessutom kommer de minsta att växa ur kläderna inom ett år. Hur kan ett land med så många fattiga människor, ha skoluniform som regel? Om man ska kunna köpa alla delar (vilket man hellst vill så ens barn slipper gå utan regnjacka i spöregn under vintern och slipper frysa när det är runt 10 grader kallt i juli) så hamnar det runt 400 per barn, vilket inte är så lite här. (en socialarbetare tjänar runt 5000 i månaden t.ex och MÅNGA är arbetslösa) Det här var starten på min dag. Jag gjorde av med 800 kr och blev på dåligt humör pga ännu en dum ide i det här landet som bara skadar människorna på flera sätt.

Nästa del var att vi skulle åka till stranden med en hel hög med människor idag. Lisa och Anita, mina vänner från tyskland och irland, skulle möta upp alla utanför soppköket medan jag mötte upp Thaiza, den brasilianska tjejen som bor i samma hus som mig. Vi skulle alla mötas på stranden. Jag skrev vilken strand vi var på, men av nån anledning åkte de till en annan strand. Så missade en dag som jag vet jag hade uppskattat, plus att jag vet att många blev besvikna att jag inte kom, då jag lovat det.

Nummer tre är Bungy jumpet. Vi ska åka på det i helgen, men nu verkar det krångla med bilhyrning osv. Det kommer gå på 1500 kr med hoppet, bil, bensin, mat osv, vilket jag INTE har lust att lägga ut. Och alla velar fram och tillbaka hela tiden. Jag är bara trött på allt idag helt enkelt, för mycket krångel och negativa händelser på samma dag.

Dessutom är det inte ens tre veckor kvar tills jag åker hem och det känns så jävla kasst. Jag vill inte, inte än!

Skitdag

Torsdag:

igår var en bra dag, precis en sån dag jag behövde. En kille som är fotograf frågade om vi ville hänga på och ta lite kort samtidigt som vi skulle testa slack-line, ni vet när man går på en lina mellan två träd (eller två berg om man är proffs). Det lät kul och vi var fyra stycken som hängde på. När vi väl kom dit så visade sig att det var ett stort företag från Tyskland som skulle göra en reklamkampanj och vi skulle vara objekten för det! Vi ville inte ha betalt, då det vaerkligen bara var en kul grej, men vi fick gratis mat och dricka och kommer få varsit sett av slack-line, vilket är värt 1500 kr. Vi kommer en ny fotosession i morgon. Lägger upp lite bilder, som är våra privata. De riktiga fotona som fotografen tagit kommer senare.


Vi skulle fotograferat utanför stadium men det var avstängt på massa ställen, men leka lite med bollen hann vi med :)


Nina var proffset, hur säker som helst!

me!
Tahiza, david, gunther, nina och jag

yeah!

Kvällen spenderades på stranden.... helt underbar solnedgång var det!


Mer bilder på facebook.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar