17 augusti 2010

vote or die!

Snart ska man rösta. FÖR NI SKA VÄL RÖSTA!? Skäms på er annars. Eller, ne, men klaga aldrig någonsin på någonting mer då, som ni faktiskt hade kunnat säga nåt om men lät bli. I alla fall.. Förutom de självklara SD och KD så skulle jag aldrig rösta på folkpartiet. Varför? Finns två klara anledningar. Nyamko Sabuni (helt sjukt att man kan vara integrationsminister och bara vilja särskilja på svenskar och invandrare med och mer) och så vår käre Jan Björklund som har den absolut värsta skolpolitiken jag kan tänka mig. Buuu åt dom.

9 kommentarer:

  1. Underbart, det sista jag inte kan tänka mig att rösta på är vänsterpartiet, men jag hinner ju inte gå in på varför här..... :)

    SvaraRadera
  2. Ne jag säger alltså inte att folkpartiet i sig har den värsta politiken, men de två personerna gör att jag bara inte ens kan tänka mig tanken att rösta på dom. Nåt sånt. Mona Sahlin är med en sån person som förstör. Reinfeldt är en vettig ledare, likaså Ohly. Så, pratade nu inte om partierna i sig utan mer om personer som förstör för hela partier och sånt är synd. (KD och SD däremot kan jag inte rösta på pga av deras politik i helhet)

    SvaraRadera
  3. Det viktiga är att man röstar, det var egentligen det jag ville ha sagt, men så läste jag något jävligt konstigt om Sabuni och så kom det där med... :)

    SvaraRadera
  4. Fast det senaste med Sabuni är att som nyinvandrad med äldre barn ska du inte ha rätt till lika lång ledighet som de med nyfödda. Hur gynnar det en nyinvandrad kvinna på låt säga 35 med en 5åring att få 16 månaders föräldraledighet? Jag tror ju knappast att det integrerar henne in i samhället precis...

    SvaraRadera
  5. Men jag håller med dig, vote or die :-D

    SvaraRadera
  6. Jag syftade mer på det hon säger om att man ska ha en låglönesektor för utlandsfödda med dålig skolunderbyggnad och utbildning. Det delar bara upp människor i det här landet i ännu fler fack.

    Martin Ezpeleta (aftonbladet) säger nåt bra: "En integrationsministers huvuduppgift borde vara att skapa förutsättningar för att människor i Sverige möts på samma villkor. Att etnicitet, religion och kön inte är avgörande för om man får ett jobb eller inte.

    Hur en låglönesektor, skräddarsydd för flyktingar, skulle hjälpa detta jämlika möte är en gåta.

    Men det här är Nyamko Sabuni i ett nötskal. Hon har kapitulerat. Hon har accepterat att vi lever i ett samhälle där vissa människor kommer att bli särbehandlade och diskriminerade på grund av sitt etniska ursprung.

    Om Nyamkos förslag går igenom, vilket den med all sannolikhet inte gör, skulle det kanske skapa nya jobb. Någon som vill anställa en irakisk piga för 30 spänn i timmen. Eller en somalisk skoputsare för 15 spänn.

    Men Sabunis politik kommer aldrig att skapa integration."

    Det om att få stanna hemma med ett så stort barn tycker inte jag heller är riktigt smart.. Men då ska INGEN få göra det. Vare sig svensk eller invandrare.

    SvaraRadera
  7. Förresten, kul med nya läsare, eller ny för mig i alla fall. hej! :)

    (och nej jag tror inte det är så många svenskar som väntar med sin mammaledighet tills barnet är fem år men ja, rent principmässigt alltså)

    SvaraRadera
  8. Sofia9:57 em

    Är inte direkt insatt i politik men håller absolut med det du säger om hennes idé om "låglönesektor". För mig blir det då att vissa personer och deras arbete är mindre värt, vilket jag inte alls tycker är ok i dagens samhälle.

    Däremot tycker jag ej om begreppet integration. Tycker att vi istället ska diskutera inkulsion. För mig är det skillnad mellan dessa två begrepp. Integration för mig är att "de segregerade" är utanför samhället och ska integreras och således (åter-)anpassas till samhällets normer osv.. Inklusion däremot innebär för mig att samhället istället ska utvidgas så att man ej ska exkluderas på grund av olika orsaker, t.ex. religion, etnicitet, läggning osv. Att de helt enkelt är en del av samhället och ej exkluderas. Jag är helt för inklusion. Att vi ska sträva efter ett samhälle där man ej behöver anpassa sig efter samhällets normer osv. Sedan menar jag abslout inte att samhället ska utvidgas så att brott som t.ex. könsstympning, pedofili osv. ska vara ok. Men jag tror Du fattar vad jag menar.

    SvaraRadera
  9. Åh, en jävligt vettig kommentar Sofia. Jag kan bara hålla med helt och hållet. Tack för kloka ord!

    SvaraRadera