13 september 2010

En gång för länge sen, var jag ung (och dum?)

Tog en cykeltur genom Mjölby. Den här gången blev det de västra delarna, där jag spenderade mina första år i Mjölby. I alla fall mestadels. När jag var 14-17 ungefär. (jag flyttade ju till Mjölby sommaren 1998).
Här kommer lite ställen och saker jag såg på vägen:

Cykelvägen mellan stora torget och skattegårdsgatan. Från mamma till pappa. Där cyklade/gick jag många gånger. Bara känslan av att cykla på vägen utmed ån gav mig massa minnen. Pappas lägenhet ja. Där hände det grejer. Många fester. Jag vet att pappa inte är dum, han visste vad som pågick när han var och jobbade natt. Ändå lät han mig om och om igen att vara där. "vi ska bara kolla på film" hette det. Sure. Vet inte om han försökte lära mig att ta ansvar, för han visste att festen ändå skulle ske, någon annanstans. Visst lärde jag mig, men det tog många fester innan jag gjorde det. Jag vet faktiskt inte hur han resonerade och varför han inte tog nyckeln av mig och inte lät mig vara där om han inte var hemma? Kanske ska fråga det någon dag. Det största minnet jag har är nog att vi stod på balkongen och lyssnade på The Arks "it takes a fool to remain sain". Den låten kommer alltid påminna om festerna på skattegårdsgatan. Jag tror att grejen med mina föräldrar när jag var i den där åldern var att jag var duktig i skolan, spelade fotboll och var alltid hemma i tid eller hörde av mig om jag blev sen. Så de oroade sig aldrig över mig. De litade på mig. På både gott och ont kan jag ju erkänna :)

Cykelvägen mot Södravallen. Alla fotbollsminnen. Gud vad sugen jag blev igen på att spela. Och oj vad kul det var de där första åren i Mjölby Södra. När jag spelade med 83orna, 85:orna och Blaget. 3 matcher per helg var inget ovanligt. Och kul var det. Med 85orna fick man känna på att vara bäst och vinna lite, med 83orna var det med "mitt" lag och inte så seriöst, mest på skoj och man kunde sticka ut lite (minns när jag dribblade från backlinjen och fram till mål en gång haha) och med Blaget fick man känna sig ung och talangfull. Det var tider det, när fotbollen var skitkul, precis hela tiden!

Åkte förbi Dittes hus med. Där spenderades det många timmar med skitsnack, killsnack, film och chips och så vidare. Gillade att vara hemma hos henne, att få vara i ett hus. Lägenhet är inte samma sak. verkligen inte. Och alla dumheter vi gjorde, som jag låter vara osagda här då jag inte vill att mina föräldrar ska få reda på vad jag egentligen gjorde när jag var 16 år. Haha.

Men jag ångrar ingenting. Jag har lärt mig mycket av allting och jag har många erfarenheter av olika saker som gör att jag kan vara med i diskussioner om många saker som en del bara kan "tycka nåt om" utan att egentligen veta.

Ja det var väl det, nästa gång ska jag cykla över på östra sidan. Det kommer med bli kul. Högstadiekolan, måndalen, vintergatan, konsum osv osv. Massa massa minnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar