26 oktober 2010

Inte mössa som mössa!


Jag skulle aldrig köpa en mössa för 400 kr i vanliga fall. Men det här är inte vilken mössa som helst! Den är köpt på First Aid och är gjord av kvinnor i Afghanistan. En tjej från Linköping driver ett projekt där nere och anställer kvinnor. Nästa alla pengar man betalar går till dom. Jag tänker, att eftersom jag inte betalar någon tv-licens (inte än i alla fall) så ska jag göra av med minst 500 i kvartalet på något bra, välgörande ändamål. Jag är ingen organisationsmänniska, jag vill inte skänka pengar till nåt där jag inte vet exakt var mina pengar går. Jag gör hellre sånt här, eller skickar pengar till människor jag känner och litar på i Sydafrika eller liknande. Där jag kan få respons på vad pengarna använts till. Eller som i det här fallet, när en affär jag gillar, som har personal jag litar på, gör något vettigt. Kanske bättre att vi hjälper kvinnor och barn i Afghanistan på sånna här sätt i stället för att skicka ner styrkor i omgångar, eller vad vet jag, jag är faktiskt inte tillräckligt insatt i Afghanistanfrågan om jag ska vara ärlig. Men känns lite som att det jobb de var menade att åka ner och göra bara rinner ut mellan fingrarna och är lite sådär halvbra. När svenska soldater dör så känner jag att vi är där och är med i ett krig på ett sätt som ja inte tycker Sverige ska vara. Men än en gång, inte tillräckligt insatt för att uttala mig helt och hållet. Det är mycket jag inte vet och känner till..

Och ja, det här med att vara vänsterpartist och inte betala tv-licens kanske inte går ihop? Eller? Jag vet inte, jag tycker bara det är fasligt mycket pengar när jag redan betalar för resterande kanaler (inbakat i hyran). Kan det inte räcka med EN kostnad, speciellt då jag inte kan välja eller välja bort kanalerna i min hyreslägenhet. Äh, jag är snål bara :)

Jaja, nog om detta. Att träffa Pia i en dryg timma var kul, men alldeles för kort. Blev speed-update. Men bättre än inget. Kul som fan att träffa henne igen och jag ska försöka planera in en trip till Åre nån gång i Januari.

Jag och Matilda köpte mat på Spice and Rice och kollade på tv och pratade skit. VÄRT. Saknat henne. Såklart!

Nu har jag pratar med Jacob i 43 minuter! Rekord haha. Jag som inte ens pratar i telefonen! Jag är verkligen sämst på att säga hejdå fortfarande... Men det kommer väl det med.

Nu ska jag sova. 9-23 är det som gäller på jobbet. Ska på mitt första utvecklingssamtal i mitt liv som inte handlar om mig.

1 kommentar: