16 februari 2012

Fäääääjsbook!

Haha. Skrev lite om ordet "hen" som är i hetluften just nu, på facebook. Folk blev helt galna arg a och hade tydligen inte läst så noga vad jag faktiskt skrev.. Jag skrev INTE att jag tycker det är någon bra idé. Däremot försökte jag förklara att det ÄR onödigt med orden hon och han. För man använder dom bara när man syftar på någon man redan pratat om eller pekar på osv. Det är redan klart VEM man menar när man använder ordet hon eller han. Det är faktiskt inte i så många fler språk än i de germanska som man har "hon" och "han". Fundera på det, säg en mening med hon eller han och ni kommer kunna sätta in "denne" i stället, utan att på något sätt göra det oklart vem man menar. Orden i sig säger INGET och behövs inte. Men nu finns de redan så:

Så, jag tycker INTE att "hen" är någon bra idé, vi har redan "hon" och "han" så jag tycker bara det blir fånigt och FÖR "pk" att hålla på att ändra orden. MEN däremot är det onödiga ord egentligen. Rent språkmässigt alltså. Svenskan har många onödiga funktioner som enbart krånglar till det. Jag har börjat uppmärksamma det på jobbet när man ska lära kidsen svenska och man vill förklara varför man säger si eller så ibland, men det GÅR inte...

Kolla på den här så fattar ni hur märklig svenskan faktiskt är. Om man säger stolen eller stolet är ju en sån sak, förklara för mig hur man förklarar om det ska vara -en eller -et... "the" som används i engelskan är bra mycket smartare..

2 kommentarer:

  1. OOOOrka med "hen" liksom, vinterns mest onödiga ord och tröttsamma debatt!

    SvaraRadera
  2. Jag håller med! Lite det jag försökte säga, att i en del språk finns det bara "hen", i en del inte.. så orka byta eller lägga nåt allvar i att det skulle vara hemskt att använda könsrelaterade ord på det sättet...

    SvaraRadera