24 februari 2012

Vad tycker ni?

Jag säger det här med. Är det verkligen logiskt att en familj med en inkomst på ca 122 miljoner om året har ett behov av barnbidrag på 1050 kronor i månaden (Estelle, hertiginna av Östergötland aka den nya lilla prinsessan)??  När ska vi börja se över barnbidraget och ändra förutsättningarna för det? Jag tycker INTE att det ska vara prövat på existensminimum som socialbidrag, bostadsbidrag osv, MEN det måste ju finnas bättre saker att lägga pengarna på än att ge dom till familjer som kan köpa en Jaguar till sin 18-åriga son eller en pradaväska i månaden till sin dotter. Det tycker jag i alla fall.

Inkomstprövat barnbidrag 2014. Haha, jag vet att det aldrig kommer bli så. Barnbidraget är heligt, ingen skulle våga röra på detta "rättvisa" bidrag som ska gälla och finnas till för alla barn. Kanske därför det inte heller har höjts på 10 år, trots att saker gått upp i pris med ca 20%. Mycket märkligt. Inte direkt behovsbaserat heller alltså.

3 kommentarer:

  1. Senaste höjningen var 2005. Jag kommer ihåg när jag fick mitt barnbidrag. Då låg det på 850kr, sen 950 och nu 1050. Så lite iaf :) Annars håller jag med dej! Tycker även att de som har CSN i tex Stockholm skulle kunna få mer eftersom det är ju viss skillnad på hyror osv!

    SvaraRadera
  2. Matilda: jag vet att det ändras flera gånger under de senaste tio åren men jag vet även att jag hade 1050 en period, det var mer så jag menade. Det är märkligt att det kan vara samma summa nu som då. Jag har inte haft barnbidrag(studiebidrag) sedan 2003 och det är ju 9 år sedan...

    Japp, bidragsdelen i csn-pengarna skulle absolut kunna vara olika beroende på hyra osv!

    SvaraRadera