7 mars 2012

Update! Läs igår på inlägget... Skrev det igår.


Som vanligt när jag är här så blir det så mycket vardag av allt att det är svårt att skriva saker för jag glömmer liksom bort vad jag gjort. Allt känns bara normalt och vardagligt på något vis. Som hemma. Det här ÄR ju hemma. Så är det bara.

Väntar på ett telefonsamtal från de som erbjudit mig ett jobb, eller i alla fall en intervju för ett jobb. Jag ska verkligen gå på den, se hur det går, sen får jag se vad jag gör av det. Jag har sagt det nu, sedan 2009, att jag vill bo här, i alla fall testa. Jag mår aldrig bättre än vad jag gör här. Så enkelt är det.

Idag började John och grabbarna att bygga på väggarna. Jag kollade mest på, då jag inte är den mest händiga. Var bara där en kort stund för att se att de satte igång. Jag ansluter nog senare i veckan när jag faktiskt kan göra något, som att måla och städa och sådär J

vid lunch gick jag och Dina mot stan, gick förbi soppköket och hälsade på Mary, som jobbar i kyrkan som driver soppköket. Den sötaste av alla tanter ni kan tänka er. Hon berättade att Brenda (han är gay så det är hans smeknamn) sitter i fängelse. Han jobbade i soppköket förut och har alltid varit där när jag varit där. Svårt att förstå nu att han tydligen dödade sin pojkvän i ett bråk för några år sedan och hade sedan samhällstjänst på soppköket under flera år, men misskötte det, så nu sitter han i fängelse. Sorgligt, men ändå känns det lite bra att höra att det finns ett någorlunda system här, som KAN tillåta saker som samhällstjänst och ge människor en liten chans att faktiskt ändra sig.

Idag följde jag med Dina och hennes vänner, som hon jobbar med i ett projekt, på fotboll. Vi spelade inomhusfotboll i två timmar. Vi var de enda tjejerna. Som vanligt så är killar jävligt seriösa och tror att det är VM vid minsta lilla träning, så det var två ganska hårda timmar. Jag har ju dessutom inte sprungit en meter på typ tre veckor, så det kändes kan jag lova. Kommer ha en lårkaka i morgon då jag fällde en kille som ramlade in med knät i mitt lår. Självförvållat… Hoppas verkligen jag pallar boxningen i morgon som vi ska gå på! Det är Kessy, en kille som bodde på gatan förut, som har hand om det. Jag lärde känna honom för tv år sedan när jag var på Mylife-projektet lite grann, då hade han nyligen flyttat in från gatan. Nu jobbar han heltid på boxingklubben och tränar andra. Han är tydligen grymt duktig. Ska bli kul! Det känns bra att jag styrt upp lite sånna här saker innan jag åkte iväg. (vi var där idag. Det var SJUKT kul. Kessy körde ett entimmes-pass med oss. Jag är helt slut nu och vi ska tillbaka nästa vecka!)

Däremot är jag lite smått stressad på insidan. Känner att jag inte gör det jag ska varje dag och att jag glömmer bort människor. Jag vill inte planera in massa saker heller, för då kommer det bara dyka upp massa saker man vill göra i stället, så måste man göra någon besviken. Jag försöker att lova så lite som möjligt, förutom med arbetet med John, såklart. Jag kommer hinna träffa alla jag vill träffa, bara jag gör rätt val. Så enkelt är det. Allt handlar om prioritering. Jag pallar inte att planera in vad jag ska göra nästa vecka eller knappt om tre dagar, jag vill ha semester! Det är det Kapstaden handlar om, och som alltid fått mig att må bra här, att man inte behöver planera hela tiden, att man bara följer känslan och tar vara på roliga och minnesfulla tillfällen i stället.

I morgon (läs idag) är det strejk, tydligen vill ”de” stänga ner hela Kapstaden, all kollektivtrafik, alla vägar, alla affärer, allt, för att de är besvikna på regeringen. De gick precis ut med en varning att om man ska jobba ska man inte ha jobbarkläder på sig, då ingen får veta att du jobbar, då kan du utsättas för både det ena och andra. Alla bussar, tåg och taxibilar kommer ställas in. För ens egen säkerhet råds man att inte vara i närheten av centrala Kapstaden.

Här kommer lite bilder: 
Vi åkte till Phillipi (kåkstad) och handlade virke.

Säker och bra lastning haha. Men det fungerade

Det här vad 14 killar har att dela på i köksväg.
Jag kollar just nu runt på vad en begagnad kyl/frys kan kosta.
Vore värt att köpa det som överraskning innan jag åker hem.

Bygget började i tisdags.


Vårat Asbra fotbollslag :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar