26 april 2008

När jag ändå är inne på musik..
coolaste på länge: Beirut!!!



synd att han ställt in spelningen på way out west!!

tips på grym musikblogg: http://musicalalarm.blogspot.com/
Så här skriver han om Beirut:

Känn på den. 22 år gammal och den här killen tycks ha levt två livstider att döma av vad han berättar i sina texter om olycklig kärlek med en mörk och till synes plågad röst. Att han praktiskt taget snickrade ihop sin första skiva, Gulag Orkestar, hemma i sitt rum gör inte att man blir mindre avundsjuk på karln.

Man kan inte låta bli att bli rörd men ändå samtidigt oerhört lycklig när man hör denna unga mans fantastiska melodier. Ackompanjerad av en hel orkester med klara baltiska influenser med sina stråkar, blåsinstrument, piano och tunga trummor gör att musiken får en fantastiskt vacker och mäktig ton som få kan komma att glömma bort.

Sällan har jag hört nånting som så gärna skulle kunna få mig att vilja ta tag i en kvinna och dansa vals en hel kväll och bara drömma mig bort till Frankrike och bättre tider. Detta får mig att bara längta tills ålderns höst där en sådant liv kanske är en möjlighet men tills dess sätter jag mig bara och lyssnar på den här skivan och drömmer mig bort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar