3 januari 2010

2010

Så har det varit nyårsafton. Det var rätt coolt att stå på Kapstadens största partygata och se folk skrika, dansa, kramas och önska gott nytt år. Kvällen var jäkligt kul i allmänhet. Började med husfest och grillning hos Damian och en taxi till stan innan tolvslaget. Jag och Ben shottade tequila vilket nog var grunden till min huvudvärk idag. Jag sprang som vanligt omkring mellan olika klubbar och tappade bort alla fler än en gång. När jag springer mellan klubbarna som om jag var på ågatan tänker jag inte på att jag befinner mig i en av värdens farligaste städer. Det känns inte som det, det känns som mitt hem, min stad, min trygghet. Dock fick jag smakprov på ficktjuvar. Stod och pratade med Damian, viftade med händerna (blir lätt lite mer kroppspråk när man druckit lite) och kände att det var nåt som rörde vid min ficka. Jag vände mig om, där stod en man i 30årsåldern (jag skulle inte ta honom för någon som bor på gatan men jag vet inte) med sin flickvän. Han hade händerna bakom ryggen så jag gissade att det var där han hade min kamera. Jag sa: ”Could I maybe get my camera back, I could use it tomorrow again you know?” och tog tag i hans hand. Det var ju fullt med folk omkring så han kunde inte göra annat än lämna tillbaka den. Jag gick efter honom och svor lite och alla runtom sa åt mig att kalla på polisen, men de hade bara ägnat tid åt att slå honom och det är fan inte bättre det. Jag gillar inte brottslingar, men vad jag ogillar mer är personer som utnyttjar sin makt till fel saker. Jag svor lite och sparkade honom på smalbenen sen gick jag för att ta en taxi hem, det tog udden på mitt humör lite. Klockan var halv fem så det var bra att jag åkte hem för att sova! Mestadels av kvällen spenderades utanför Dubliners, det är där de flesta street kidsen håller till. Satt och pratade, köpte lite mat och rökte någa cigg med alla möjliga. Savian dök upp också och han var helt klart mer påverkad av någon (vet inte alls vad, men stor chans att det var lim) drog och lite mer frånvarande, men så fort jag tog upp kameran blev han gladare, att det kan vara så kul att vara med på kort..

Jag har varit här halva tiden nu. Det känns jättekonstigt. Sjukt snabbt har tiden gått. Visst skulle jag vilja stanna några veckor till, men jag har inte råd. Eller jo, det har jag, men det innebär att jag inte jobbar i februari och inte får nån lön i slutet av mars heller. Så, det är inte möjligt rent ekonomiskt. Någon som har en plan för hur jag ska lösa det så är ni välkomna, skulle verkligen jättegärna stanna en månad till, tror ju att det här kommer bli sista gången i det här landet, på länge..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar