30 juli 2011

Höst?

Sjukt tråkigt väder. Blä. Är sommaren slut nu tror ni? Vill inte tro det, men det känns fan så. Ångesten för höst/vinter smyger sig på med små små steg ibland. I mitt bakhuvud planerar jag hela tiden var/om jag ska åka nånstans i vinter. Januari/Februari kanske? Då har jag nya semesterdagar att ta ut. En hel vinter i Sverige känns så sjukt långt borta. Har inte haft det sedan vintern 2006/2007. Jag HATAR mörkret, jag HATAR kylan, Jag HATAR det osociala som växer fram hos människor under vintern. Det tuggar sönder mig. Afrika? Jag tror det, på ett eller annat sätt. Afrika. Ja vad är det med mig och Afrika? Det är något visst med människorna, sättet att tänka, sättet att leva. Verkligen hakuna matata och njut av varje dag och ingen stress. Öppenhet och ärlighet. I början var det jobbigt, med denna "framfusighet". En ovana. Men jag älskar att det ges och tas komplimanger från ingenstans. Att man säger saker man menar och menar saker man säger. En orädsla för att visa känslor och vilja. Ett oerhört smickrande sätt att alltid vara rakt på sak. Ett "du är vacker" från en främmande man på bussen ÄR fint, det behöver inte betyda att personen VILL nåt mer, mer än vara nyfiken på mig som person eller helt enkelt bara tycker just det, att jag är vacker. Det betyder inte att personen är konstig för att han/hon säger så till en främmande människa. Det kanske bara betyder att det är så personen tycker. Jag saknar det. Har en del av det runt mig just nu dock, i mitt liv. Människor jag träffat nyligen men som känns som jag kännt i flera månder. Just för att de öppnar upp sig, frågar, berättar, pratar och visar vilka dom är utan att man behöver dra fram det. Jag behöver själv bli bättre på sånt och jag har blivit bättre på det senaste åren. Finns dock mer att lära...

Kanske lyser det igenom? För jag vet inte hur många gånger senaste 2-3 åren som det är just killar/män från afrika som kommit fram och sagt saker, flörtat med mig osv på krogen/bussen/stationen m.m. Syns det på mig? Har de en radar precis som en del påstår sig ha en Gayradar? Kanske? Eller så tänker jag bara mer på det nu för tiden, vad vet jag?

Jag tycker bara att vi i nordeuropa har mycket att ta till oss av från andra kulturer när det kommer till sånt här. Gästvänlighet, öppenhet, ärlighet och komplimanggivande! Inte bara mot våra absolut närmaste utan mot allmänheten.

Tror att om vi haft ett varmrare klimat hade vi varit mer åt det hållet. För jag tycker allt att människor visar en större tendens på sånt under sommaren. Vi blir mer sociala, mer intresserade och mer glada. 6 månader om året gömmer vi oss våra lägenheter/hus förutom när vi är ute och super (om vi ska dra hårda gränser).. Inte konstigt att vi blir lite mer blyga, tillknäppta och reserverade. För tror inte det ligger i MÄNNISKOR i sig utan i kultur och vanor, seder och bruk..

Kan inte nån trolla så att vi får det lite varmare i det här landet? :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar