30 juli 2011

Mitt svar...

Hej!

Kul med frågor.

vi pratade om mycket mer under intervjun, tex sånna här saker. Men meningen med artiklen var mer att koppla det till sommar och att det är ett trevligt jobb sommartid.

Det är fler som har skrivits upp i ålder på boendet, blivit förflyttade till "vuxna" boenden/lägenheter (vi har även haft fall där en ungdom skrivits NER i ålder), så det är absolut en aktuell fråga.

En del av dom vet inte hur gamla de är (olika kalendrar, landsbygd där man inte bryr sig om ålder osv), en del ljuger. De får veta (på sin ofta flera månder långa resa hit) vad ska säga, var de ska åka och hur de ska bete sig av smugglarna/vänner/släktingar på vägen.. De säger det de blivit tillsagda då de är desperata att få stanna kvar och inte behöva återvända.

Jag skulle säga att alla är mellan 16-25 som bor hos oss. JÄTTEsvårt att avgöra för oss. En del har levt ett liv som gjoot dom betydligt äldre både psykiskt och fysiskt, en del ÄR äldre, i många delar av världen utvecklas ungdomar tidigare än här. Men vi har ett uppdrag och det är att jobba med ungdomar och behandla de som ungdomar/omyndiga. Sen bor ju en del här tills de är ca 19 om vi inte anser de mogna för flytt.

Jag tycker att det är KUL i stort sett hela tiden, förutom när det händer jobbiga saker, som självkaadebeteenden, utåtagerande bettenden osv. Däremot har vi haft ca 55 stycken här sedan 2008 och det är ca 5 som har strulat till det för sig eller andra på olika sätt. Det är inga höga siffror... Hade vi haft ett boende för 20 svenska 17åringar hade vi haft MYCKET mer problem, det är jag säker på. Så som alkohol, tjejbesök, sena nätter, tjaffs om regler osv. De här människorna VILL vara här, de VILL passa in, de VILL få en framtid här. Det är inget de gjort på skoj, åkt under en lastbil i 24 timmar för att komma hit och leva rövare..

Idioter finns det alltid, oavsett var man är född... Det är som sagt människor vi jobbar med.

Men i slutet av dagen, när man haft bråk eller någon mått skit och vi tillsammans gör allt för att lösa det här, så mår jag bra, då har jag alltid en känsla av att "jag gör nåt vettigt"..

Så, jag skulle säga att jag 99% av min tid tycker att det är ett kul och givande jobb.

Förresten är inte chansen speciellt mycket större att man får stanna för att man är under 18. Det ger bara lite mer möjligheter (gymnsieutbildning, mer trygghet och mer daglig hjälp)..

Kommer du från ett land där du inte anses hotas till livet så blir du tillbakaskickad oavsett ålder. Det är i stort sett bara afghanistan och somalia som ger uppehållstillsåtånd just nu om man intehar personliga skäl i sitt hemland som gör att man inte kan återvända, och att bevisa DET för migrationsverket är ingen enkel sak...

Om du känner mig alls så vet du ju mycket väl att jag tycker och tänker högt mest hela tiden och det får man inte sparken för, inte här i alla fall..

Hoppas du fått några svar och fråga gärna mer, alltid kul med diskussioner.. Nu har jag snart 3 års erfarenhet av det här jobbet och vi har gått på många fällor och bakslag men är nog på väldigt god väg till att ha ett fungerande boende. Som sagt, 5 av 55 är ingen hög siffra och då är det nog bara 2 av dom som varit ALLVARLIGA STORA FORTSATTA problem....

Människor är alltid människor som sagt. Skiter i om man är från sverige, Norge(där det tydligen med finns puckon) eller afghanistan..

Att gå runt vid 23 en fredagkväll och se att flera ungdomar sitter och pluggar.. Ja, det ser du inte hos svenska ungdomar. De här ungdomarna har en helt annan bild av livet, helt andra mål och helt andra bakgrunder...

/Tania

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar