19 juli 2012

Varför vi är det rätta valet!

Om två månader flyger jag för femte gången till Kapstaden. Den här gången ska jag inte stanna 1 månad eller 2 månader utan SEX månader, MINST. Det kommer bli äventyret i mitt liv och jag har sett fram emot det här i flera år nu.


 Första gången jag var i Kapstaden så åkte jag med volontarresor.se och det var toppen. Jag ångrar inte det alls. MEN jag minns så väl att jag och flera andra volontärer ifrågasatte kostnaderna och var alla pengar tog vägen. Vi fick vaga förklaringar med orkade inte tjaffsa om det, utan njöt av vår tid i stället. Sedan den resan har jag varit tillbaka tre gånger, på egen hand, genom kontakter jag skaffade mig under första resan. Det är inte det lättaste att åka till Kapstaden och volontärjobba på egen hand om man aldrig varit där förut och inte känner en enda person där. Det är en speciell stad med många saker man behöver veta och som tar tid att lära sig. Och hur får man tag i ett bra projekt att hjälpa till med, om man inte känner någon eller har en organisation som hjälper en? Sedan min första resa har jag alltid undrat och försökt förstå hur det kan kosta så mycket att åka och faktiskt JOBBA. Självklart förstår jag ju att det finns administrativa kostnader, de som hjälper volontärerna att hitta ett projekt, fixar ett bra boende, skjutsar dom till olika platser och finns där dygnet runt om något händer, de ska ha betalt. Och projekten som får hjälp behöver oftast stöd och hjälp på olika sätt, oftast ekonomiskt. Det finns ingen som har råd eller möjlighet att erbjuda någon ett helt gratis boende, gratis mat och som kan skjutsa runt och hjälpa till, helt gratis. Inte i Sydafrika. För det finns inte statliga medel som täcker upp, det finns inte pengar. Inte som i EU, där du kan hitta volontärjobb som vi i västvärlden kanske tänker det, där du jobbar och hjälper till och som tack får du bo och äta gratis. Det fungerar inte så utanför Europa, tyvärr.


Så, senaste gången jag var i Kapstaden kom jag i kontakt med Southern Ambition Africa och insåg att de gör det här på ett vis som jag gillar, ett sätt jag kan stötta. Det finns inga konstiga mellanhänder, det finns ingen som gör det för att bli rik, det finns bara en massa kärlek och en stor stor vilja att hjälpa de som behöver hjälp i ett land där staten tyvärr inte kan göra det. De kan erbjuda volontärplatser, projekt, till bästa möjliga omkostnad. Det är inget rån. Man betalar bara för det som BEHÖVS, plus att en del går som donation till projekten man jobbar med. Vi som jobbar med Southern Ambition ska ha pengar så vi överlever, så vi kan jobba, äta, sova, ha tak över huvudet och ork att hjälpa er volontärer som kommer ner och hjälper oss att hjälpa. Jag kommer åka ner och leva ungefär som man gör som student i Sverige. Eller som en socialbidragstagande i Sverige, dvs på minimum. Men det gör mig inget, för det är det som volontärarbete ska gå ut på. Fler ska kunna hjälpa till att hjälpa. Ingen ska lida av det, men ingen ska heller bli rik av det. Det ska vara rättvist och det ska vara logiskt och givande.


Vi har satt ihop ett prispaket som idag är ca 5000 kr billigare per månad än våra konkurrenter. Jag är sjukt stolt över att få jobba med en organisation som gör det här av rätt anledning. Jag kommer få jobba röven av mig rent ut sagt, de första månaderna för att få allt att fungera. Men jag vet att det kommer bli bra och att vi antagligen kommer vara en av Kapstadens mest populära volontärorganisationer inom några år, när vi fått en bredare kundkrets och det bra ryktet om oss spridit sig. Det handlar om Karma.


What goes around comes around.


Ses vi i Kapstaden ?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar