6 mars 2007

jobb.

läste en kommentar om a-kassan igår som är så jävla typisk. "jag har jobb och skulle jag säga upp mig skulle jag lätt kunna hitta ett jobb igen. det är bara lata människor som inte har jobb. vill de kan de få ett. det handlar bara om att försöka" PRECIS det här menar jag i det jag skrev om igår. vad tror folk? jag har varit arbetslös till och från i ett år nu. jag har sökt alla jobb jag kan varje dag. varenda dag! ring till ställen, skickat ansökningar, fyllt i intresseanmälningar, försökt hitta lösningar. men det FINNS inte jobb i linköping om man inte har utbildning som passar. inte mer än timvik och det ger ofta för lite jobb för att kunna på alfa-kasa vid sidan av. och JA man kan utbilda sig och det SKA jag. men inte heller ska man bli tvingad att utbilda sig om man är ung och inte alls säker på vad man vill syssla med hela livet och dessutom dra på sig skulder för något man ångrar senare. Man ska inte plugga för att slippa vara arbetslös just nu. man ska plugga för att bli det man vill bli. Nej man ska kunna vara arbetslös och ändå få någon slags hjälp. man får faktiskt inte vara inskriven på arbetsförmedlingen om man inte söker jobb eller går kurser regelbundet. och är man inte inskriven på arbetsförmedlingen kan man inte få alfa-kassa. alltså är det inte så lätt att "fuska" som många av de blå verkar tro. inte heller kan man (i alla fall inte i linköping) få soc-bidrag om man inte är inskriven på arbetsförmedlingen och om man inte går arbetssökande kurser eller något liknande regelbundet. inte heller får man soc-bidrag om man har en enda krona sparad eller om man bor ihop med någon som tjnar så att normerna för två personer fylls. jag och min pojkvän levde på hans mc donalds lön på 11000 i tre månader.. han fick betala allt åt mig. varför vet inte moderaterna om detta? att det inte går att "fuska" hur lätt som helst. att det inte är nåt man väljer före att söka jobb. anledningen är att många av de som är moderater till exempel faktiskt är rika eller välutbildade eller liknande, vilket betyder att många av de inte varit i närheten av arbetsförmedlingen, alfa-kassa eller socialbidrag. nu pratar jag inte om ALLA. men om de får tro att ALLA arbetslösa är det för att de är lata kan väl jag få spä på det med att alla moderater är rika och jävligt ovetande om hur det faktiskt är att vara arbetslös och verkligen försöka få jobb och alfa-kassa men bara bli utsparkade ur systemet och får leva på sin pojkvän eller mamma när man är över 20 år. Ska det vara så? Känns väldigt mycket usa, vilket skrämmer mig.


jaaa. jag är jävligt upprörd för det här. jag har verkligen försökt HELA tiden men bara fått skit tillbaka. jävligt tröttsamt. det är verkligen dags för mig att äntligen betala in medlemsavgiftenför vänsterpartiet. hade glömt det men nu känns det än mer aktuellt. ska jag även orka bli aktiv? de har ju ringt... har jag tid? för lust har jag...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar