12 november 2009

jag blir lite arg...

Jag undrar en sak. Varför är Vellinge Kommun så rädda för att ta emot ensamkommande flyktingbarn? Har de inte förstått att det handlar om barn. Inte om kriminella? "vi är rädda för våra barns säkerhet" säger mammorna. Alltså, om man tänker så om andra människor så är det redan kört för deras barn skulle jag säga. Trångsynthet är fan i mig värre än en del kriminella handlingar. Mina barn skulle hellre få snatta eller köra moppe utan hjälm eller till och med sno en bil, än att vara rasistiska. Trångsynthet och fördomar är så mycket svårare att göra nåt åt!

Men en kommun som på 80talet (och kanske fortfarande) stod för: låg skatt, inga flyktingar och helst inte för många adoptivbarn, kanske inte borde få ta emot flyktingbarn å andra sidan.

10 kommentarer:

  1. Anonym2:42 em

    Men Tania var det inte du själv som var iblandad i när en nyanländ flykting blev gripen efter varit misstänkt för över 10 överfallsvåldtäkter?

    SvaraRadera
  2. Tania3:46 em

    Ha ha jo. MEN det finns väl svenskar som gör sådant med? Ska man dra alla under samma gränser eller? Det var det dummaste jag hört någon säga på länge. 99% av dessa ungdomar är ju precis som vilka barn som helst. Om en kille gör nåt sånt här så ska vi inte hjälpa en enda flykting som kommer hit helt ensamma, desperata och oftast rädda eller? Då jag jobbar med detta så är jag ganska insatt i att många av de här ungdomarna är till och med lugnare, mer tacksamma och mer villiga till att göra något med sin framtid än vad många svenska ungdomar är. Att se till individen är mitt största motto när det gäller att jobba med barn/ungdomar, oavsett etnisk tillhörighet. Kollektiv bestraffning är inget jag står för, gör du? (och att vara anonym i ett sånt uttalande är jälvigt lågt). Att Vellinges befolkning säger som de gör och tycker som de gör grundar bara i okunnighet och rädsla.

    SvaraRadera
  3. Anonym4:07 em

    du är en trög kommunist h***

    SvaraRadera
  4. nu tycker ja att anonym ska ta o hålla jävligt mycket käften. Kan du inte stå för det du säger så håll för fan tyst. o att kalla nån för kommunisthora för att de bryr sig om andra människor visar ju ungefär vilken mognadsnivå du står på..

    SvaraRadera
  5. Tania5:13 em

    Jag är väldigt vänstervriden, ja det är jag. Men ligger med folk som är kommunister som betalar för det(eller vad man nu gör när man är en kommuisthora), skulle jag inte påstå att jag gör... :)

    Som sagt, så länge man inte kan stå för sina åsikter så bör man inte heller göra påhopp på andra människor.

    Du kanske ska flytta till Vellinge och ingå en pakt med mammorna där som är rädda att deras barn ska bli utsatta för en massa otäcka saker för att Mohammed från Afghanistan automatiskt är en elak person just för att han är från Afghanistan...

    SvaraRadera
  6. Frågan är väl om det inte är Anonym som är trög. Jag betackar mig däremot från att använda mig av okvädningsord på samma sätt som denna anonym gör.

    Och så vill jag tillägga hur tragiskt det är att människor fortfarande har den där totalt taskiga attityden mot invandrare. Jag fattar inte vad problemet är. Det är precis som att folk tror att kriminalitet är något som kommer med en viss nationalitet.

    Så vill jag slutligen påpeka för anonym, med tanke på hans/hennes våldtäktskommentar, att en av de värsta väldtäktsmän vi har haft i det här landet är den ökände Hagamannen. En helsvensk, småbarnsfarsa som bodde ute i ett lugnt område utanför Umeå... Men det kanske var okej att han gjorde det han gjorde eftersom han är svensk..?

    SvaraRadera
  7. Anonym7:38 em

    http://www.dagbladet.no/2009/04/15/nyheter/voldtekt/innenriks/5759702/

    SvaraRadera
  8. Anonym10:15 em

    ..vill bara påminna er i all denna diskussion att tur att ni inte söker /googlar på eran granne som ni lånar socker eller lök från eller ens inte tilltalar i trapp huset eller tro du grannen i trädgården är bättre med grönare gräs, vad döljer fasaden???.Speciellt till den anonyma, den du ler eller hälsar på kanske inte ännu inte är dömd eller misstänkt ännu...klart man tar i det som man inte har någon närmare relation till...dragiskt med trångsynthet..Josephine

    SvaraRadera
  9. Anonym10:39 em

    ..alltså tro inte jag är den anonyme nu Tania jag maila iväg mitt i telefonsamtal teknikfia :) du känner ju mej.. :)Josephine, här igen ABSOLUT INTE den anonyme som var ovan !!!

    SvaraRadera
  10. Ja du Anonym, man ska ju tro på allt som står i tidningarna. Jag har kritiskt granskat allt som skrivits om det här idag och klart man inte köper allt och fattar att en del är påhittat. Och visst må det vara många invandrare som står bakom sådana brott men fortfarande. har mer med att göra att det kanske är personer som varit med om hemska saker (flera av de barn jag jobbat me har sett sina föräldrar bli mördade och våldtagna framför deras ögon, en del har varit barnsoldater, en del har själv blivit våldtagna)... precis som svenska barn som blir utsatta för hemska saker så blir man lätt skadad av det i framtiden. Problemet är inte de här barnen utan hur vi tar hand om dom när de väl kommer hit. varför ska vi arbeta land för land? det är EN värld vi lever i och jag tycker vi ska hjälpa alla som det oavsett kön/åler/etnicitet/sexuell läggning osv osv... Knappast de här barnens fel att landet de råkar växa upp i krigar och beter sig hemskt mot sina egna!
    Peeeeeeace!

    SvaraRadera